Mai bine febră musculară decât depresie

Dragostea este mai înaltă decât cele mai înalte, dragostea este mai mare decât cele mai mari, zice filosoful german Jakob Bohme. Nimic nu o întrece, este singura care ne oferă șansa veșniciei. Dragostea este cel mai important principiu, cea mai înaltă virtute. Suntem copiii veșniciei, câtă vreme păstrăm dragostea și o înmulțim deplin. Părintele Policarp Stoian (de la Bran) lămurește cazul:

  1. Dragostea nu încape în nici un șablon.
  2. Dragostea zguduie prejudecățile.
  3. Dragostea vindecă de blazare.
  4. Dragostea ne vindecă de amăgirea că le știm pe toate (doar am citit pe net).
  5. Dragostea se ia cu asalt (dar cât de puțini profită de duhovnici).

Omul este nefericit doar atunci când nu știe că este fericit, proclamă părintele Hrisostom Filipescu (de la Țibucani) în mod solemn, paulin:

  1. Cine caută dragostea, acela Îl are pe Dumnezeu (este fericit).
  2. Viața este o continuă alegere între fericire și nefericire.
  3. În toate lucrurile este nevoie de dreapta măsură.
  4. Nimeni nu are nevoie de încruntați și nemulțumiți.
  5. Liturghia este centrul lumii.
  6. Nu contează ce ai pierdut, ci ce ți-a rămas.
  7. O zi fără iubire este o zi pierdută.
  8. Viața este darul Lui pentru noi, modul cum o trăim este darul nostru pentru El.
  9. Dragostea este aurul care strălucește pentru veșnicie.
  10. Mai bine febră musculară decât depresie.

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzjffr

Dragostea este produsul lui Dumnezeu: El este mai presus de lume, deci și dragostea este mai presus de lume, zice părintele Dumitru Stăniloae*. Dragostea este rodul energiei necreate a lui Dumnezeu, iar omul este subiectul acestei energii. Hristos este împreună-subiect al iubirii cu fiecare dintre noi. Singura problemă este la noi, atunci când nu reușim să ne menținem la acest nivel. Nu vom reuși niciodată să îi schimbăm pe alții, dacă nu am făcut-o noi mai întâi. Când reușim să găsim iubirea, zeci de mii se vor lumina:

  1. Dragostea este și lumină (doar așa existența primește un sens binecuvântat). Putem înțelege pe alții și alții ne pot înțelege pe noi.
  2. Fără dragoste, nimic nu este deplin (doar dragostea împlinește viața). Doar dragostea ne oferă forța de a realiza comuniunea cu El.
  3. Doar demonii nu pot suporta iubirea (ceea ce face posibil infernul). Iadul este starea celor lipsiți total de iubire, a celor ce s-au obișnuit să Îl refuze, fără să mai știe neapărat exact de ce.
  4. Nu ajunge să nu avem ură (trebuie să avem iubire). Doar virtutea iubirii ne îmbracă în haină luminoasă.
  5. Mărgăritarul cel mai de preț este iubirea Lui (și este accesibil). Prin urmare, vom înceta să Îl jignim cu neascultările noastre. Hristos este mărgăritarul în care sunt concentrate toate mărgăritarele.
  6. Iubirea este asociată cu smerenia (singura care o face vizibilă). Numai cei smeriți realizează cât de mare este iubirea Lui pentru noi.

Dacă până acum ne-a scăpat această lumină, nu înseamnă că ea nu există, ci doar că nu suntem suficient de pregătiți să o dobândim. Depresia este cel mai mare obstacol. Facem prea puține metanii. Lumina alungă patimile, eliminând cauza depresiei. Lumina și nepătimirea merg mână în mână, eliberând omul de dispreț. Lumina ne lărgește orizontul mântuirii. Ne învață blândețea. Suntem îmbrăcați în lumina Lui ca și cu o haină.

Omul dă naștere la toate, prin atitudinea lui greșită față de Dumnezeu**:

  1. Omul generează stresul (pruncii nu au nici un stres).
  2. Paharul amar începe să se îndulcească (secretul este ca omul să Îl iubească pe Dumnezeu).
  3. Inhibarea sentimentului de vinovăție nu e o soluție (doar pocăința sinceră ne scoate din starea de împietrire).
  4. Profeții avertizează poporul ales să nu se alieze cu Babilonul. În limba greacă, orfani sunt și părinții care își pierd copiii. Cutezanța este nerușinare, exces, înfruntare, disprețuire, batjocorire. Sărbătoarea este o eliberare, nu o povară. Jefuirea, manipularea și desfrânarea sunt forme de idolatrie. Sfântul mizează totul pe Dumnezeu, fiind sigur de reinstaurarea stăpânirii Lui asupra universului. Zorobabel nu este Mesia (clarifică Ishodad Merw).

Marius MATEI

___________

* Pr. Dumitru Stăniloae, Studii de teologie dogmatică ortodoxă, Editura Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1991, p. 395. Vezi și David Ebershoff, Daneza, Rao, București, 2015, p. 315.

**Simeon Kraiopoulos, Stresul: cum se naște și cum se tratează, Editura Bizantină, bucurești, 2015, p. 56. Vezi și Cristian Bădiliță (coord.), Septuaginta, volumul 6, tomul 1, Polirom, Iași, 2004, p. 149.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Reguli:

  1. Tratati persoanele care scriu aceste editoriale cu respect, nu folositi un limbaj necivilizat sau cuvinte care sa aduca o vatamare morala celorlalte persoane care posteaza mesaje.
    1. In comentariile dumneavoastra va rugam sa va referiti doar la editorialul in cauza si sa nu atacati autorul.
    2. Nu folositi un limbaj explicit sexual, vulgar sau care sa care sa jigneasca.
    3. Fara comentarii discriminatorii cu tenta xenofoba, antisemita sau rasista.
  2. Nu publicati sau solicitati in comentariile dumneavostra adrese de web, produse sau servicii.
  3. Nu transformati aceste comentarii de editoriale intr-un „chat”.
  4. Pentru protectia dumneavostra nu folositi in comentarii informatii personale, adrese de email, numere de telefon sau URL.
  5. Daca aveti vreo plangere in ceea ce priveste administrarea acestor comentarii puteti trimite un mesaj la adresa de mail: contact@revistalumeacredintei.ro.
  6. Comentariile care intra in contradictie cu regulile de mai sus vor fi sterse fara a se afisa vreun motiv.
  7. Daca veti continua sa sfidati aceste reguli nu veti mai putea sa postati mesaje.

Comentand in acest editorial, sunteti de acord cu regulile precizate, le intelegeti si va dati acordul ca le veti respecta. Va multumim.