LOADING

Type to search

Ortodoxie si traire

Mall-ul și icoana sfântă a Nașterii Domnului reinterpretată în chip modern

Share

Aseară intrând în mall-ul din nordul Bucureștiului, mare mi-a fost mirarea ca la intrare să văd un banner imens, care m-a lăsat fără vorbe… m-a străfulgerat din cap până-n picioare. Iată-l:

Poate este și o deformare profesională, dar pentru mine colajul de mai sus, așezat exact la intrare deasupra, pe interior, îmi aduce aminte de un singur lucru: Maica Domnului cu pruncul.

Părintele Dorin Picioruș scria acum câteva săptămâni un articol și spunea că mall-ul este: ”O instituție comercială care rivalizează cu Biserica la modul conceptual, care își arogă, în mod fals, atributele culturalizării și ale emancipării populației, când ea profită de nevoia oamenilor de a-și cumpăra lucrurile de care au nevoie”.

Sfinția sa mai sublinia: „..la supermarket, la hipermarket, la mall etc. ei se adună cu toții sub aceeași cupolă…de la bun început supermarketul fiind „o biserică postmodernă”, adică un loc de adunare pentru mulți oameni…

Au fost mai multe voci care au înțeles că mall este noua Biserică, iar oamenii în depărtarea lor de Dumnezeu și în pierderea comuniunii cu aproapele, încearcă să suplinească aceste goluri cu surogate moderne care-i dau impresia de comuniune și de fericire.

Dacă în bisericile noastre ortodoxe când intri vezi pe bolta altarului… în locul cel mai sfânt, pe Maica Domnului cu pruncul Iisus Hristos… pentru că prin ea Dumnezeu S-a făcut om și S-a pogorât pe pământ ca să ne mântuiască, în mall găsim o imagine asemănătoare din mai multe puncte de vedere:

  1. În primul rând vreau să înțelegeți că aceste bannere se schimbă de la lună la lună și în funcție de marile sărbători de peste an. Imaginea de mai sus este special gândită pentru perioada Crăciunului… și fiecare detaliu are scopul lui precis, așa cum în icoana Nașterii Domnului, pe lângă Maica Domnului și pruncul, există o serie întreagă de personaje (Iosif, magii, păstorii, diavolul, măgarul, vițelul, îngerii, bolta cerească, universul, munții, peștera, mormântul, steaua, lumina Duhului Sfânt, etc.) care ajuta la o mai bună conștientizare a marii taine a întrupării lui Dumnezeu ca om.

  2. Imaginea de mai sus este un colaj realizat pe computer și nu o simplă fotografie realizată în studio cu un anumit fundal. Asta înseamnă că sunt foarte multe elemente combinate pentru a da o imagine finală: fotografia cu mama și copilașul, cadourile, cristalele de zăpadă, fulgii de zăpadă, bannerul cu mall Băneasa, titlul, logo-urile, mesajul principal și cel secundar. Designerul colajului s-a comportat ca un adevărat pictor, aducând în tablou toate elementele care ar putea stimula în mintea noastră atmosfera de sărbătoare și a ne induce dorința de a dărui și implicit de a cumpăra cât mai mult.

  3. De ce în acest colaj se află doar o mamă cu un copilaș, și nu o familie întreagă, mamă-tată-băiat-fată, așa zisa familie perfectă a modernității.? Asta e marea mea nedumerire. Oare întâmplător e acest lucru? Nicidecum. Colajul de mai sus are ca prin scop să aducă în prim plan iubirea de mamă – iubirea în cea mai pură formă a ei. Dar de ce? Pentru că doar din iubire poți dăruit celorlalți. Iar mall Băneasa vrea ca noi să dăruim cât mai mult, cumpărând din magazinele lor. Dar în icoana Nașterii Domnului, prezența Maicii Domnului și a pruncului arată iubirea desăvârșită a lui Dumnezeu față de lume și iubirea curată a Mariei față de propriul ei prunc, fără ca în spate să existe interese ascunse, egoiste… ci doar gânduri curate față de fiecare persoană care poartă chipul lui Dumnezeu. Icoana nașterii Domnului e o chemare blândă a păcătosului către Tatăl cel ceresc, către Biserica-Mamă, către Maica Domnului – ca ocrotitoare și rugătoare pentru întreaga lume.

  4. E foarte important să observați poziția mamei din banner, care-și ține în brațe fetița și are privirea către prunc, și nu către noi. Dacă vă veți uita la toate icoanele Maicii Domnului vezi vedea aceeași atitudine: Maria are capul aplecat către prunc, adesea uitându-se la el, ocrotindu-l, arătându-L uneori cu mâna întregii lumi, spunând parcă: „Acesta este Fiul meu cel iubit, de El să ascultați”. În banner, fetița are în mâini un cadou primit de la mama sa, și multe alte cadouri în jur, sugerând trecătorilor că de fapt esența Crăciunului este darul… darul este de fapt sfânt… Shoppingul este defapt esența sărbătorilor, iar mesajul este următorul: „Dacă vrei să fii fericit de Crăciun, dacă vrei să simți iubirea celorlalți așa cum simțeai în copilărie iubirea mamei, atunci dăruiește! Cumpără!

  5. Observați și îmbrăcămintea de sărbătoare a mamei, cu tocuri mari și rochie de seară, dându-ne impresia că ei sunt de fapt prezenți la o mare petrecere… de familie… în seara sfântă de Crăciun… și toți își împart unii altora darurilor. De fapt putem înțelege din îmbrăcăminte că mama și copilul nu erau singuri în casă în acele momente, ci perspectiva imaginii ne dă de înțeles că toți cei din casă priveau către scena cea mai frumoasă a serii de Crăciun și al anului întreg: mama cum asista la bucuria pruncului ei în momentul când desface cadourile.

  6. Observați vă rog și colierul mare de la gâtul mamei care dă un aer regal doamnei din imagine. De fapt dacă ne gândim bime îmbrăcămintea aduce cu costumele regale-moderne ale prințesei Kate a Marii Britanii. Nu e întâmplător nici acest detaliu, căci Maica Domnului este numită de creștini Împărăteasa Lumii… Prin urmare aliura regală a mamei din banner apelează la regalitate… la unificarea tuturor dorințelor unui popor într-o singură persoană, rege sau regină…. dorințe și idealuri comparate cu bucuria curată a Crăciunului.

  7. Observați deasemenea că unicul element care sugerează puternic atmosfera de Crăciun este fetița îmbrăcată în roșu cu căciuliță de Crăciuniță, lăsându-ne de înțeles că bucuria Crăciunului e asemenea bucuriei curate și nevinovate a copiilor noștri…

  8. Titlul mare sus e următorul: Orașul magic din Nord, pentru a ne sugera defapt că mall Băneasa este ca și Betleemul – orașul sfânt în care S-a născut Hristos, orașul cel mai cântat și amintit în colindele și cântecele de Crăciun. Titlul are menirea de a spori percepția mentală de sărbătoare, încadrând toată scena în locul cel mai sfânt de pe pământ, locul unde Dumnezeu a atins pământul pentru prima dată.

Titlul este detaliul care leagă tot. Din el ne dăm seama că autorul colajului a avut în cap foarte clar să copieze conștient sau nu, scena nașterii Domnului de la Betleem.

Bannerul de mai sus e o icoană a Nașterii Domnului reintrepretată în termenii modernității despărțite de Dumnezeu.

Din imensa bogăție care se revarsă peste întreaga lume din întruparea și nașterea Domnului Hristos, din această „icoană” a iubirii lui Dumnezeu față de lume, astăzi a mai rămas doar atât: shopping, bani, daruri materiale….

Ce mi se pare fascinat este că acest banner, chiar dacă este eminamente păgân, încadrându-se într-un real tablul religios din care Dumnezeu cu întreaga lui împărăție a cerurilor a fost scos afară, totuși lasă de înțeles că în om există această mare evlavie față de lucrurile sfinte, față de o lume magică / fără de păcat / curată / sfântă / în care să există doar iubire, o lume în care suferința și egoismul să nu mai existe.

Bannerul arată urmele creștinătății din ADN-ul designerului… viața sfântă a strămoșilor lui, credința în Dumnezeul Cel Adevărat, și tradițiile țăranului român care a înțeles și interpretat nașterea Domnului adesea mai frumos decât marii teologi și sfinți ai lumii.

Astăzi marele centre urbane și-au pierdut tradițiile, au lăsat la o parte colinzile extraordinare ale țăranului român, și au dat curs momelii occidentului, care a transformat Crăciunul într-o mare sărbătoare comericială…

Citiți versurile unui singur colind vechi și veți vedea ce departe este românul de azi, de românul de acum 100 de ani… O, Doamne! În colinzile românești, țăranul a adunat totul în același loc: credința în Dumnezeu, casa, masa, ograda, cerul, pământul, stelele, boul, vaca, vecinul, universul, preotul, biserica, zăpada, oile, păstorii…pruncul, Măicuța, sfinții, masa de Crăciun, ajunul, anul nou…. și le-a interpretat pe toate din credința lui curată și sfântă în Dumnezeu – Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

Acest banner este un strigăt mut a românului care și-a pierdut credința în Bunul lui Creator, dar tânjește după ea prin toți porii ființei lui.

Poporul român, din orice perspectivă l-am privi dealungul istoriei, are la bază evlavia către Dumnezeu. Iar sărbătoarea Crăciunului a dat țării noastre dealungul timpului cele mai frumoase creații artistice… Dar de ce?

Pentru că sărbătoarea Nașterii Domnului ni se potrivește atât de bine sufletului nostru ospitalier!

Totuși sunt optimist și cred în continuare că în ciuda desacralizării puternice la care noi românii ne-am înhămat prin modernism, în sufletul nostru s-a transmis din mamă în fiu și din tată în fiu credința în Dumnezeul nostru adevărat.

În zadar vom căuta atmosfera Crăciunului la mall…

Crăciunul este Dumnezeu făcut om și răstignit pe Cruce pentru păcatele noastre. Crăciunul este Iisus Hristos mort și înviat, Cel care se dă Liturghie de Liturghie creștinilor prin Trupul și Sângele Lui.

Bisericile Ortodoxe sunt adevăratele case ale lui Dumnezeu.

Căitați bucuria Crăciunului și pe Dumnezeu în săracii de pe străzi și cei în suferință.

Sărbători cu bucurie!

Claudiu Balan

www.ortodoxiatinerilor.ro

1 Comment

  1. ioDan 25 decembrie 2017

    Aceștia sunt fii „rătăcitori” care obișnuit(adaptat) cu „roșcovele” porcilor și nu s-au mai întors la TATĂL.
    Dar timpul nu-i încă pierdut !

    Răspunde

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Next Up