Calea sfinților

 Născut în 1745, Teodor Ushakov a fost cel mai mare amiral din istoria armatei țariste. A eliberat mulți prizonieri de război. Avea o cinste deosebită pentru Sf. Spiridon al Trimitundei. Se retrage din oaste și petrece în rugăciune și ajutorarea săracilor. Trăiește misterul Bisericii, îndrumat de către marele stareț rus Nathanael de Alexeevo.

A trăit în sec. VII. Născută din familie regală, Sf. Osyth, dorea viață pustnicească. Numai că tatăl ei vroia să o căsătorească cu regele de Essex. Ascultă de tatăl ei, dar, după moartea soțului, își îndeplinește visul de a fi pustnică. Este martirizată de păgâni, prin decapitare. Asemeni sfântului parizian Denis, Sf. Osyth își ridică capul și îl poartă pe mâini, spre stupefacția ucigașilor.

Cuv. IOV de la Poceaev (10 oct.)

Născut în 1551 în Galiția, Sf. Iov a pustnicit în pădurea Poceaevului. Trăiește 40 de ani într-o peșteră, în post și rugăciune. Mintea lui era permanent la Dumnezeu. Nu avea vicleșug. După 7 ani de la trecerea sa la cele veșnice, au fost descoperite sfintele sale moaște. Insista pe faptul că nu doar călugării trebuie să respecte Evanghelia, ci și mirenii, cu treburi și copii.

Cuv. AMBROZIE de la Optina (10 oct.)

A fost întruparea iubirii desăvârșite, un stareț al mângâierii. Citea inimile oamenilor și spovedea zilnic sute de credincioși. Printre ucenicii lui se numără Dostoievski, Leontiev și Soloviev. Asemeni altor mari sfinți ruși (Serafim de Sarov, Ioan de Kronstadt), se vindecă miraculos de o boală incurabilă și se dedică total lui Dumnezeu și slujirii semenilor. Arăta multă iubire, mai ales față de persoanele dezagreabile, încât adeseori uita de sine. Învăța pe ucenici să nu fie mâhniți și să nu supere pe nimeni. Insista pe faptul că iubirea de arginți este rădăcina tuturor relelor.

Sfântul KENNETH, pustnic irlandez (11 oct.)

Născut în sătucul irlandez Glengiven, Sf. Kenneth este cunoscut mai ales sub numele de Canice. Devine monah la mănăstirea galeză Llancanfarn. Devine ucenicul Sf. Finnian și propovăduiește Evanghelia în Scoția. Este prieten apropiat al Sf. Columban și ridică o mănăstire la Kilkenny.

Sfântul DISMAS, tâlharul de pe Cruce
(12 oct.)

Primul om care a intrat în Rai este Dismas, tâlharul care s-a pocăit chiar pe cruce. Celălalt tâlhar se numește Ghestas și a rămas nepocăit. În timpul fugii Sf. Familii în Egipt, același Dismas îi oprește pe colegii lui tâlhari să îi jefuiască pe dreptul Iosif și pe Sf. Fecioară Maria. Este exemplul de revenire a omului păcătos la Tatăl Ceresc.

Sf. MARTIN de Tours (12 oct.)

Născut în Sabaria (azi, Szombathely), Sf. Martin este sfântul protector al francilor, mult iubit de către regele Clovis. De la încăperea în care era păstrată mantia (cappa) sfântului a rămas numele de capelă. Este patronul multor orașe (Buenos Aires, Mainz, Utrecht). Tatăl său era tribun militar, așa explicându-se numele de Martin dat copilului, de la zeul Marte (Martin este de la Marte, iar nu Marius, care provine din Maria/Miriam). Atras de frumusețea creștinismului, Martin se convertește la 10 ani și nu mai părăsește Biserica niciodată. Tatăl său este adesea iritat că fiul său nu aduce jertfe idolilor și îl duce peste tot cu el în campaniile militare, chiar îl înrolează în armată mult mai devreme decât era permis. Dar Martin se poartă cu sclavul primit (era deja ofițer) ca și cu un frate… Trimis în Galia, își dăruiește mantia unui sărac cuprins de frig, deoarece toată solda deja o împărțise cu maximă generozitate. Avea 18 ani și Iisus Domnul îi apare cu mantia pe care o dăruise. În timpul luptelor de pe Rin, împotriva alemanilor, Martin refuză să verse sânge și sew propune ca scut uman, dar, inexplicabil, barbarii cer pacea. Decisivă este întâlnirea cu Sf. Ilarie de Poitiers, care îi clarifică multe aspecte alte vieții creștine. Scapă miraculos de tâlhari în Alpi și își convertește mama. Făcut episcop de Tours cu forța, la insistența credincioșilor (ca și Eucher la Lugdunum), trăiește în continuare ca un ascet. Ucenicii lui pescuiesc în Loara și copiază manuscrise, imitând viața primilor creștini.

Marius MATEI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Reguli:

  1. Tratati persoanele care scriu aceste editoriale cu respect, nu folositi un limbaj necivilizat sau cuvinte care sa aduca o vatamare morala celorlalte persoane care posteaza mesaje.
    1. In comentariile dumneavoastra va rugam sa va referiti doar la editorialul in cauza si sa nu atacati autorul.
    2. Nu folositi un limbaj explicit sexual, vulgar sau care sa care sa jigneasca.
    3. Fara comentarii discriminatorii cu tenta xenofoba, antisemita sau rasista.
  2. Nu publicati sau solicitati in comentariile dumneavostra adrese de web, produse sau servicii.
  3. Nu transformati aceste comentarii de editoriale intr-un „chat”.
  4. Pentru protectia dumneavostra nu folositi in comentarii informatii personale, adrese de email, numere de telefon sau URL.
  5. Daca aveti vreo plangere in ceea ce priveste administrarea acestor comentarii puteti trimite un mesaj la adresa de mail: contact@revistalumeacredintei.ro.
  6. Comentariile care intra in contradictie cu regulile de mai sus vor fi sterse fara a se afisa vreun motiv.
  7. Daca veti continua sa sfidati aceste reguli nu veti mai putea sa postati mesaje.

Comentand in acest editorial, sunteti de acord cu regulile precizate, le intelegeti si va dati acordul ca le veti respecta. Va multumim.