Kelifarevo. Inima rugãciunii neîncetate
Share
Dacã Paroria – vestita lavrã a Sf. Grigorie Sinaitul – nu a putut fi identificatã pânã în prezent, Kelifarevo, marele centru isihast din care s-a rãspândit rugãciunea neîncetatã în pãrțile noastre, mai ființeazã ca mânãstire și astãzi. Pãrintele Dumitru Stãniloae a zãbovit asupra acestei inimi a isihasmului balcanic în mai multe rânduri. Kelifarevo, în rostirea marelui teolog, devenea un nume aproape mistic…
Paroria
Mai mulți istorici au încercat sã localizeze Paroria (Mica și Marea Mânãstire) în apropierea Adrianopolului. Cercetãtorii bulgari o situeazã în Munții Stranja Planina. La Paroria, Sf. Grigorie Sinaitul a predat cea mai înaltã științã, cea a unirii sufletului cu Dumnezeu, adunând în jurul sãu mulțime de ucenici. Deși considera cã locul ideal al rugãciunii neîncetate erau schiturile, nu a exclus cã aceasta poate fi practicatã și în mânãstirile mari ori în orașe. Printre ucenicii sãi mai apropiați amintim pe Sf. Teodosie de Tîrnovo și Sf. Romil de Vidin. Se pare cã Sf. Grigorie Sinaitul a corespondat în mai multe rânduri cu fiul lui Basarab I, Nicolae Alexandru. Îl aflãm menționat pe țarul Alexandru într-o epistolã cãtre „împãrații lumii“, alãturi de împãratul Bizanțului, țarul Ivan Alexandãr al Bulgariei și țarul Ștefan Uroș al Serbiei. Dupã opiniile specialiștilor, nu poate fi vorba decât Nicolae Alexandru Basarab, deoarece, în acea perioadã, nu mai exista un alt țar cu numele de Alexandru în țãrile ortodoxe. Pe 27 noiembrie 1346, în muntele Katakryomenos, la Paroria, Sf. Grigorie Sinaitul își va încheia slujirea sa pãmânteascã. Ucenicii lui se rãspândesc, dupã dispariția Paroriei, mai cu seamã în Macedonia, Bulgaria, Serbia, și nu în ultimul rând în Țãrile Române.
Deian si Doia
Legãturile dintre conducãtorii țãrilor ortodoxe din Balcani erau destul de strânse în perioada rãspândirii isihasmului. În regiunea Kiustendil (Velbujd), stãpânea despotul Ioan Drãgușin Deian, înrudit, se pare, cu familia primilor Basarabi. O bisericã asemãnãtoare cu Mânãstirea Sf. Nicolae Domnesc din Curtea de Argeș o aflãm ctitoritã de el și de soția sa Doia la Mânãstirea Zemen – puternic centru isihast dupã dispariția Paroriei. Portretele ctitorilor, din anul 1354, sunt foarte bine conservate. De remarcat cã despotul – numit de istoricii bulgari Deianov, ori cei sârbi Deianovici – își are numele trecut lângã portret cât se poate de clar: Deian. Biserica este printre puținele pãstrate din perioada înfloririi isihaste. Neaparținând școlii de picturã bizantinã ori celei tîrnoviene, Mânãstirea Zemen pãstreazã fresce unice în lume, precum cea a pregãtirii cuielor pentru rãstignirea Mântuitorului. Un alt despot independent din pãrțile Macedoniei, Marco Kralievici, avea sã-și piardã viața la Rovine, luptând de partea turcilor (mai degrabã trãdându-i, din dorința de a câștiga creștinii). Trupul sãu a fost îngropat la mânãstirea din Balaci, Teleorman, lucru datorat relațiilor foarte strânse avute cu familia Bãlãcenilor din Țara Româneascã.
Kelifarevo
Cu tot sprijinul acordat Paroriei de țarul Ivan Alexandãr, care a îndepãrtat de nenumãrate ori bandele de tâlhari din jurul mânãstirii, aceasta va fi pãrãsitã. În apropierea capitalei Tîrnovo, sub protecția țarului, în 1350, se va organiza cel mai mare centru isihast din Balcani – o adevãratã universitate medievalã. În jurul Sf. Teodosie de Tîrnovo, venit de la Paroria, s-au adunat filologi, traducãtori, scriitori, copiști caligrafi și o mulțime de teologi isihaști. Aici s-au tradus cronici bizantine, opere liturgice, s-au alcãtuit vieți de sfinți și s-au format numeroși misionari ce aveau sã lupte împotriva ereziilor care bântuiau Balcanii în acea perioadã. Patriarhul Calist de Constantinopol l-a numit pe Sf. Teodosie de Tîrnovo un adevãrat dar dumnezeiesc. La Kelifarevo a ucenicit viitorul mitropolit de Kiev și mai apoi al Moscovei – Ciprian, cel care va reforma cãrțile liturgice rusești, înrudit cu Grigore Țamblac. Tot aici s-a format și viitorul patriarh de Tîrnovo – Eftimie. În viața Sf. Teodosie, scrisã de Patriarhul Calist al Constantinopolului, se spune: „Îndatã ce s-a așezat în locul muntos, numit vulgar Kelifarevo, vestea a zburat peste tot, mai repede ca pasãrea, nu numai la bulgari, ci și la sârbi, unguri și români…“ Mai înainte de instalarea Mitropolitului de Vicina la Curtea de Argeș (1359) aflãm numeroși sihaștri în Valahia, care, conform actului sinodal al Patriarhiei de Constantinopol, urmau sã i se supunã noului mitropolit. Dupã cucerirea de cãtre turci a Tîrnovei (1393), centrul isihast de la Kelifarevo fiind distrus, mulți monahi ai vestitei mânãstiri vor pribegi prin Țãrile Române, contribuind la înflorirea isihasmului la noi. Kelifarevo va fi ridicat din ruine abia în anul 1718. De atunci dateazã Biserica Nașterea Maicii Domnului și paraclisele închinate Sf. Ioan de Rila și Sf. Teodosie de Tîrnovo. În anul 1840, arhitectul Nicolae Ficev își va pune definitiv amprenta asupra ansamblului mânãstiresc de astãzi, deși pe parcurs au mai intervenit alte câteva transformãri. Din pãcate, din vechea lavrã din sec. 14 nu s-a mai pãstrat nimic. La 10 km sud de Tîrnovo, la Kelifarevo, mai poți „gusta“ însã dulceața lãuntricã a Inimii isihasmului.
Gheorghiță CIOCIOI