Revista:

Războiul statuilor

id38_soba.jpg.jpg

Basarabeanul Grigori Potoţki – considerat cel mai mare sculptor rus contemporan – aduce la înfăţişare a boier ori a răzeş de odinioară. „Mic la stat, mare la sfat”…. De 15 ani, de când se află „cu traiul” la Moscova, a reuşit să cucerească Rusia întreagă prin măiestria artei sale…

 

Brâncuşi al Moscovei

Absolvent al Academiei de Arte din Odesa, artistul îşi va mai potoli „oleacă” dorul de Moldova, pe la mijlocul anilor ‘80, studiind Istoria la Universitatea de Stat din Chişinău. Cele peste 100 de expoziţii personale, portretele sculpturale ori busturile unor scriitori şi artişti, comandate lui Potoţki de marile oraşe ale lumii (Puşkin, Soljeniţin, Gérard Depardieu etc.), vor convinge statul rus, în 1999, că faimosul artist este cel mai potrivit pentru realizarea unei statui reprezentative a Sf. Nicolae, la Mira Lichiei, loc în care ruşii deţin însăşi biserica închinată marelui ierarh.
În 2000, statuia era gata. În luna decembrie a aceluiaşi an, Grigori a plecat împreună cu primarul Moscovei, Iuri Luj­kov, la Demre (Mira), pentru dezvelirea monumentului ‑ un Sf. Nicolae din bronz masiv, amplasat pe un glob pământesc, în scuarul vechii biserici.

Sfântul Nicolae –
„moldoveanul” din Mira

Cu unele modificări (de sec. 8 şi 11), biserica din Mira, închinată Sf. Nicolae, zidită în sec. al 6‑lea, mai dăinuie şi astăzi. Din 2007, statul turc a permis, după mai multe veacuri, oficierea Sf. Liturghii în acest locaş. Moaştele Sf. Nicolae s‑au aflat în această biserică o lungă perioadă de timp, până în anul 1087, când vor fi luate de către câţiva corăbieri italieni şi duse tocmai la Bari, în Italia. Ajuns aproape o ruină, vestitul locaş va fi cumpărat de către Alexandru al II‑lea al Rusiei, în 1863. Restaurarea lui nu s‑a finalizat însă nici până astăzi. În1968, o echipă de arheologi va descoperi aici, în urma unor săpături, sarcofagul de marmură în care s‑au aflat moaştele Sf. Nicolae; astfel că numărul pelerinilor la Demre a sporit de la un an la altul… Cât despre statuia în cinstea sfântului, a basarabeanului Grigori Potoţki, ea va străjui vechea biserică aproape 5 ani, între 2000‑2005; ultimele alegeri locale antalyene făcând din statuie subiect de aprigă dispută electorală…

Alegeri… ca la turci

Ori de câte ori au loc alegeri în Turcia, ţară cu peste 99% populaţie musulmană, declarată însă stat laic, teme precum Rusia ori respectarea credinţei islamice încep să fie vânturate prin mahalalele oraşelor mai abitir ca de obicei…
Ziarul Pravda, din 14 februarie 2005, va comenta cu amărăciune rezultatul unei ast­fel încrucişări a iataganelor turceşti: „Deşi ridicată cu bani adunaţi din întreaga Rusie, statuia Sf. Nicolae a fost «sechestrată» de către noul primar al oraşului Demre”. De furie, naţionaliştii de la Moscova au mai citit încă o dată Testamentul lui Petru cel Mare. Hukuk (lege)!‑ repeta organizaţiilor internaţionale protestatare noul primar turc. Consiliul orăşenesc, pe data de 3 februarie 2005, hotărâse în unanimitate: statuia de bronz a Sf. Nicolae să fie înlocuită cu un Santa Claus din plastic roşu (Coca‑Cola). Primarul insista, de asemenea, ca şi Italia să restituie moaştele Sf. Nicolae, „sustrase din oraş, cu 1000 de ani în urmă, de oameni răi”. „Papa” Suleiman Topcu, noul primar al Mirei, nu va primi însă nici un răspuns din partea catolicilor.

Cu cine seamănă Sf. Nicolae

„Santa Claus este mult mai cunoscut în forma actuală, în întreaga lume. Noi, ca turci, nu ne putem închipui altfel pe Noel Baba” – declara primarul orăşelului din Antalya pentru Reuters. Iar jurnalistul Serpil Ylmaz, de la cotidianul de mare tiraj ­Hurryiet, comenta, în 2005: „Nici mulţimea protestelor internaţionale, nici cei 250.000 de ruşi care sosesc în fiecare an la Demre, nu l‑au convins pe turcul nostru să revină asupra hotărârii”. Statuia a fost „eliberată” abia după ce ruşii s‑au învoit ca postamentul acesteia să rămână noului Santa Claus. „Reţeta” turcească a „monumentului” actual, în variantă ruso‑americană, este grăitoare de la sine: orgoliu, putere, mercantilism. Or, Sf. Nicolae a fost străin de toate aceste „daruri”, fiind mai smerit din fire…, precum basarabenii. Amplasat acum lângă intrarea vechii bisericii din Mira, Sf. Nicolae al lui Potoţki pare astfel mult mai „cald” decât pe vechiul piedestal, „furat” de ceva vreme de Santa Claus. Intervievat de Pravda, cu privire la evenimentele din Turcia, Grigori va răspunde cât se poate simplu: „Sfântul este o victimă”. Să nu‑i mai fi plăcut Sf. Nicolae „basara­beanul” postamentul rusesc? O fi şi asta vreo ­prevestire!…