Revista:

«Madona Neagră» de la Czestochowa; O icoană ortodoxă, simbol al Poloniei catolice – de Radu Carp

MADONA NEAGRĂ 03Aflat pentru cateva zile la Wroclaw, in contextul unui parteneriat pe care Universitatea din Bucureşti il are cu Institutul de Ştiinţe Politice din această localitate, am efectuat o scurtă deplasare la Manăstirea Jasna Gora din Czestochowa, capitala spirituală a Poloniei. Care este legătura dintre Polonia, o ţară eminamente catolică, şi spaţiul ortodox? La prima vedere, nici una. Legătura este insă una puternică, dar mai puţin cunoscută, dată de icoana Maicii Domnului denumită ≪Madona Neagră≫.

Mânăstirea a fost înfiinţată în 1382 de către călugări veniţi din Ungaria, la invitaţia lui Wladyslaw, duce de Opole (oraş aflat în imediata apropiere a Czestochowa). Icoana în cauză s‑a aflat la mânăstire încă din momentul fondării acesteia. Până de curând se credea că icoana a călătorit de la Ierusalim, prin Constantinopole şi Belz (oraş aflat pe teritoriul actual al Ucrainei, situat lângă Liov, aflat în componenţa Poloniei din 1366). Documente vechi ucrainene puse în circulaţie susţin însă că icoana a fost luată de Wladyslaw în anul încorporării oraşului Belz la regatul polonez, iar la Belz fusese adusă de Lev I de Galiţia, cneaz al oraşului Belz în perioada 1245‑1264. O altă ipoteză referitoare la venirea icoanei la Czestochowa porneşte de la constatarea că pe vălul albastru azur al Fecioarei apar pictate fleurdelis, identice cu cele care apăreau în Evul Mediu pe stema regilor Franţei. Se crede că icoana ar fi fost iniţial obiect al devoţiunii în Ungaria în timpul domniei lui Carol I sau Ludovic cel Mare, regi maghiari din dinastia de Anjou, fiind adusă la Jasna Gora dintr‑o mânăstire paulină din Ungaria.

MADONA NEAGRĂ 02Despre „Madona Neagră“ se crede că este opera Sfântului Luca Apostolul, care ar fi pictat‑o pe o masă de cedru din locuinţa Maicii Domnului. Icoana însă cu greu poate fi datată, deoarece imaginea originală a fost repictată, după ce a fost grav avariată de husiţi în 1430. Soluţia restauratorilor medievali a fost să şteargă imaginea originală şi să o repicteze, considerând că panoul original, datorită provenienţei, este mai important decât pictura în sine. Icoana rezultată este o compoziţie tradiţională pentru Biserica Ortodoxă, „Hodighitria“ („Cea care arată Calea“).

Icoana Maicii Domnului este creditată cu salvarea miraculoasă a mânăstirii de la Jasna Gora în timpul asediului din 1655, operat de trupele suedeze care se aflau în război cu polonezii. La scurt timp după acest asediu, la 1 aprilie 1656, Ioan Cazimir, regele Poloniei, pronunţa în catedrala din Liov jurământul de a consacra ţara protecţiei Maicii Domnului.

MADONA NEAGRĂ 07Monumentul dedicat preşedintelui Kaczynski şi
colaboratorilor săi morţi în accidentul aviatic din 2010

Icoana este mai întunecată, iar această particularitate este atribuită salvării miraculoase a mânăstirii şi a icoanei de la un incendiu. Pe obrazul drept al Fecioarei se pot observa două cicatrici. Atunci când husiţii au jefuit mânăstirea şi au furat icoana, au pus‑o într‑o căruţă, dar caii au refuzat să plece. Drept urmare, au aruncat icoana la pământ şi unul din jefuitori a provocat două tăieturi cu sabia, dar când a încercat să o taie a treia oară a căzut la pământ şi a murit. Când icoana a fost repictată, aceste tăieturi nu au putut fi acoperite şi au fost desenate ca atare. Culoarea roşie a tăieturilor a făcut să se apară o altă versiune potrivit căreia, în urma efectuării lor, icoana Maicii Domnului a început să sângereze. Astfel, o icoană pictatăîn stil ortodox a devenit simbolul de credinţă al Poloniei, de peste şapte secole. Czestochowa concentrează întreaga istorie politică şi deopotrivă spirituală a Poloniei. Pe zidurile mânăstirii se pot vedea numeroase cârje abandonate în urma miracolelor înfăptuite de icoana Maicii Domnului. De asemenea, se pot observa ofrande dedicate celor care au luptat în Armata Naţională în timpul celui de‑Al Doilea Război Mondial (harta înfăţişează Polonia aşa cum era în 1939) sau celor decedaţi în tragicul accident de la Smolensk din 2010. Preşedintele Lech Kaczynski efectua deseori pelerinaje la Czestochowa. În muzeul mânăstirii se poate vedea o fotografie efectuată în timpul regimului comunist, atunci când liderii Solidarităţii (alături de preoţi, aşa cum se vede în imaginea de pe pagina alăturată) efectuau pelerinaje la Mănăstirea Jasna Gora. Papa Ioan Paul al II‑lea venea frecvent la Czestochowa, înainte şi după ce a fost desemnat în cea mai înaltă poziţie a Bisericii Catolice.

MADONA NEAGRĂ 05Întreaga mea călătorie la Czestochowa a stat sub semnul Maicii Domnului. La ieşirea din mânăstire, am realizat că trenul de întoarcere la Wroclaw urma să plece în câteva minute. Ajuns în staţia de autobuz, nimeni nu înţelegea limba engleză în care adresam întrebarea cum se ajunge la gară (venisem dimineaţa cu un autocar, într‑o locaţie diferită de a gării). O femeie în vârstă mi‑a spus ulterior să o urmez, deoarece coboară tot în staţia de autobuz de lângă gară. Atunci când am ajuns la gară, mai erau doar două minute până la plecarea trenului şi am fost iniţial tentat nici să nu ajung pe peron. Am luat însă decizia de a vedea ce se întâmplă în realitate, am alergat pe peron şi am aflat, spre surprinderea mea, că trenul avea o întârziere de 15 minute, ceea ce mi‑a permis să mă întorc la casa de bilete, să cumpăr un bilet şi să ajung în siguranţă şi la timp în Wroclaw. Aveam să aflu ulterior că între Wroclaw şi Czestochowa (150 kilometri) se efectuează anual pelerinaje, iar pelerinii parcurg pe jos această distanţă timp de câteva zile.

Radu CARP

MADONA NEAGRĂ 06