LOADING

Type to search

Eliberaţi-l pe Părintele Efrem!

Eliberaţi-l pe Părintele Efrem!

Share

În ziua de 23 decembrie 2011, Curtea de Apel a oraşului Atena a emis hotărârea conform căreia, pe numele Arhimandritului Efrem, Egumenul Sfintei Mănăstiri Vatoped din Sfântul Munte Athos, se emite un mandat de arestare preventivă, în vederea viitorului proces cu privire la schimburile imobiliare dintre mănăstire şi stat.

 

Respectiva hotărâre a fost pusă în practică pe 24 decembrie, chiar în ajunul Crăciunului pe stil nou (la Muntele Athos, Naşterea Domnului fiind sărbătorită pe stil vechi, pe 7 ianuarie, n.n), dar, din pricina stării de sănătate a părintelui (o febră puternică agravată de diabetul de care suferă de ceva timp), arestul s-a desfăşurat la domiciliu. Această formă de detenţie a luat sfârşit în a doua zi a Crăciunului pe stil nou, pe 27 decembrie, când părintele a fost ridicat din mânăstire şi transportat la Atena cale de 600 de kilometri. Acolo a fost întâmpinat de grupuri de credincioşi, care s-au adunat într-o manifestaţie spontană, militând pentru eliberarea sa. Părintele stareţ Efrem şi-a petrecut prima noapte în arestul poliţiei ateniene, iar apoi a fost transportat în închisoarea Koridallos. Deocamdată nu a fost fixată data procesului, însă conform justiţiei elene un deţinut poate aştepta până la 18 luni în închisoare înainte de a fi judecat. 

Scandalul în care părintele stareţ a fost implicat a început în anul 2003 cu o decizie judecătorească prin care statul elen retroceda mânăstirii lacul Vistonida pentru care aceasta a prezentat acte de proprietate emise de împăraţii bizantini încă din secolul al XIV-lea. Cum lacul Vistonida este o rezervaţie naturală, care nu putea fi încredinţată spre administrare mânăstirii, statul elen a decis realizarea unui schimb. Aşa s-a ajuns ca sub guvernarea Karamanlis aşezământul monahal să fie împroprietărit cu o clădire din satul olimpic, la schimb pentru lacul Vistonida, imobil pe care Mânăstirea Vatopedu l-a vândut ulterior unui societăţi cipriote. Parlamentarii eleni s-au sesizat considerând că schimbul respectiv ar fi prejudiciat Grecia, după evaluările procurorilor, cu o sumă care depăşeşte 100 de milioane de euro. Ei au votat înfiinţarea unei comisii care să investigheze întreaga afacere. Scandalul a culminat în anul 2008 cu demisia a trei miniştri implicaţi în acest proces, care au spus că sunt nevinovaţi şi se pun la dispoziţia justiţiei pentru limpezirea situaţiei.

Anul acesta la Curtea de Apel de la Atena a avut loc o anchetă în cazul lacului Vistonida, în cursul căreia Părintele Stareț Efrem a fost acuzat de delapidare de fonduri, spălare de bani şi depunerea de declaraţii false. El a fost supus unui interogatoriu de mai multe ore, fiind ascultată și apărarea sa. Procurorul Panaiotis Madzunis a decis ca, în locul detenției preventive, să fie aplicate alte măsuri coercitive, precum interzicerea ieșirii din țară, prezentarea obligatorie la un post de poliție de două ori pe lună și depunerea unei garanții în valoare de 200.000 euro. Anchetatoarea Irina Calou a insistat însă pentru luarea unor măsuri mult mai severe. Aşa s-a ajuns la arestul preventiv din ziua de 24 decembrie şi, ulterior, la încarcerarea sa din 27 decembrie, zi în care, deloc întâmplător, Biserica Ortodoxă îl sărbătoreşte pe Sfântul Arhidiacon Ştefan, primul martir din istoria bisericii. Este semnificativ faptul că în respectivul dosar, în care mai sunt implicate 31 de persoane, nu s-a mai operat nicio arestare. Miniştrii care şi-au dat atunci demisia se află şi acum în libertate. Avem, aşadar, de a face cu un proces în care cei despre care se prespune că ar fi prejudiciat statul sunt liberi, iar cel care a beneficiat de pe urma lor se află în închisoare.

Stareţii de la muntele Athos şi o parte din ierarhii greci şi-au manifestat deja dezaprobarea faţă de această acţiune a statului elen. Mulţi vorbesc de un început al unei persecuţii asupra aghioriţilor, ţinând cont şi de o declaraţie a ministrului de finanţe, care a anunţat un control asupra averilor mănăstireşti de la muntele Athos. Alături de ei s-au aflat şi oficiali ruşi, care au condamnat sever decizia justiţiei greceşti. Purtătorul de cuvânt al Ministrului de Externe al Rusiei a declarat că „având în vedere hotărârea stareţului Efrem de a colabora cu organele de cercetare precum şi starea sănătăţii sale, suntem foarte îngrijoraţi de decizia organelor judiciare greceşti de a-l ţine în arest pe durata procesului, decizie care nu ţine cont de regulile şi recomandările Curţii Europene a Drepturilor Omului.” Potrivit doxologia.ro Mitropolitul Ilarion de Volokolamsk, Preşedintele Departamentului Pentru Relaţii Externe al Bisericii Ruse a spus că arestarea este “un atac ostil împotriva călugărilor din Athos şi asupra Bisericii Ortodoxe în general”, iar Igor Yakimchuk, secretarul acestui departament, a spus că decizia de a-l ţine în arest pe Efrem  este “crudă şi iraţională, exclusiv o decizie de natură politică. Este un fapt fără precedent şi este firesc să ne îngrijorăm”, a declarat acesta pentru Agenţia de ştiri Interfax Religion. “Chiar dacă asumăm că Efrem este vinovat, arestarea unui stareţ trebuie să fie ultima soluţie”.  Aceste comentarii au determinat “Uniunea Judecătorilor şi Procurorilor” din Grecia să acuze Rusia că încearcă să pună presiune pe sistemul judiciar al Greciei. “Este fără precedent ca o ţară străină să critice deciziile justiţiei independente greceşti” a spus purtătorul de cuvânt al Uniunii.

Ca o solidarizare cu soarta părintelui Efrem a fost lansată şi o petiţie online unde susţinătorii săi pot semna pentru eliberarea sa: http://www.freegerontaefraim.com/ro/vote/

În continuare, în această secţiune a revistei, puteţi citi o serie de luări de poziţii ale unor personalităţi ale Bisericii care au dorit să îl sprijine pe stareţul mânăstirii Vatoped, protestând împotriva felului inuman în care este tratat de justiţia elenă.

 

 

Sfânta Chinotită
a Sfântului Munte Athos

Nr. Φ.4/5/3069
Karyés 13 decembrie 2011 (stil vechi)

 

Către Preacuviosul Sfântul Egumen al Sfintei Mânăstiri Vatopaídi Arhimandritul Efrem şi cinstitei obşti celei împreună cu el

 

Prin prezenta,
Preacuvioşia noastră,
Vă îmbrăţisăm frăţeşte întru Domnul.

 

Cu multă tristeţe şi surprindere am luat cunoştinţă de emiterea mandatului de reţinere în vederea arestării Preacuvioşiei Voastre.

O durere adâncă ne pricinuieşte, precum întregii comunităţi aghiorite, emiterea precipitată şi trimiterea mandatului de reţinere în preziua luminatului praznic al Naşterii Domnului nostru Iisus Hristos, graba neexplicată şi mobilizarea unei puternice forţe poliţieneşti, precum şi trimiterea urgentă a procurorului, încălcându-se rânduielile aghiorite, pentru reţinerea Dumneavoastră, ca şi cum ar fi vorba de persoana unui răufăcător deosebit de periculos. Aceste acţiuni ofensează sentimentul religios al poporului credincios, al Preasfintei noastre Biserici şi a monahismului aghiorit.

Sfinţi părinţi şi fraţi, împreună luăm parte la durerea, la nemaiîntâlnita încercare şi la crucea pe care o ridicaţi în această sfântă zi, în care cu nedreptate este defăimat şi purtat în închisoare Părintele Vostru duhovnicesc, cunoscut din tinereţile sale pentru dragostea pentru Biserică şi monahism, pentru îndelungata slujire atât în Sfânta Voastră Mănăstire, cât şi, în general, în Sfântul Munte. Într-atât, încât prin persoana sa este lezată întreaga frăţie aghiorită.

Împreună părtaşi şi împreună pătimitori la această încercare a Voastră, ne exprimăm prin prezenta noastră scrisoare pecetluită de Sfânta Chinotită, întreaga susţinere a Sfintei Chinotite, înconjurându-l pe sfinţitul egumen cu neştirbită încredere, respect şi sincera noastră dragoste în Hristos.

Vă urăm din inimă ca Întruparea mântuitoare a Domnului nostru, prin mijlocirea Întâistătătoarei acestui loc, a Născătoarei de Dumnezeu, să Vă întărească, să Vă pună un sfârşit bun încercării acesteia şi să risipească atacurile vrăjmaşului şi ale duşmanilor Bisericii.

Cu acestea, vă salutăm cu multă dragoste în Domnul şi iubire frăţească.

 

Adunaţi în sinaxă,
Toţi reprezentanţii şi mai marii celor 20 de Sfinte Mânăstiri ale Sfântului Munte Athos

 

 

Comunicatul Obştii Sfintei Mânăstiri Vatoped

27 Decembrie 2011

 

Nedreapta arestare preventivă a Părintelui nostru duhovnicesc Efrem a cutremurat inimile fraţilor Sfintei noastre Mănăstiri, Sfântul Munte şi pe orice om duhovnicesc care gândeşte.

Cine şi-ar fi putut închipui că oameni care se jertfesc întru slujirea aproapelui, care trăiesc dezinteresat toată viaţa în ascultare, post şi rugăciune, să fie trataţi asemenea delincvenţilor de rând şi să fie întemniţaţi?

Cine ar fi putut crede că un purtător al dumnezeiescului har, lucrător şi învăţător al virtuţii, poate fi insultat, aruncat în puşcărie, doar pentru că unii oameni cred că în acest fel slujesc legilor Justiţiei?

Toate acţiunile lui Gheronda au avut încuviinţarea, acceptul şi susţinerea întregii noastre Obşti. Înştiinţăm poporul credincios al lui Dumnezeu că întreaga Obşte este alături de Gheronda, în unitate şi iubire, şi ridică împreună cu el crucea martiriului cu credinţă şi nădejde. Ne dă putere susţinerea unanimă a întreg Sfântului Munte, a Episcopilor întregii Biserici Ortodoxe şi a poporului credincios, cărora le mulţumim din adâncul inimii.

Am dori ca cei responsabili să ştie că în persoana Părintelui nostru Efrem aruncă în puşcărie şi întreaga Obşte a Sfintei Mănăstiri Vatoped, care este alcătuită din 120 de monahi.

Obştea Sfintei Mănăstiri Vatoped

Sursa http://www.pemptousia.ro/

 

Mitropolitul Athanasie al Limasolului despre arestarea Stareţului Efrem

Emilios Polighénis

 

„Simt o profundă mâhnire şi dezamăgire în faţa acestei hotărâri a justiţiei elene ca, în Ajunul Crăciunului, să aresteze un stareţ”, a menţionat între altele Înaltpreasfinţitul Mitropolit kir Athanasie, comentând decizia de arestare preventivă a Stareţului Efrem.

 

De asemenea, Mitropolitul Limasolului, referindu-se la personalitatea Stareţului a subliniat: „Stareţul Efrem s-a dăruit cu totul Bisericii şi slujirii poporului lui Dumnezeu”.

„Justiţia se poartă cu el de zici că ar fi un răufăcător care pune în pericol Grecia! Carevasăzică, şi-au rezolvat celelalte probleme şi acum sunt puşi în pericol de Gheronda Efrem?”, s-a întrebat Mitropolitul Limasolului, kir Athanasie. În alt punct, Mitropolitul Athanasie a menţionat că „decizia aceasta este foarte tristă…”.

E de menţionat că vlădica Athanasie, în după-amiaza zilei de vineri a avut o convorbire telefonica cu Stareţul Efrem. „Stareţul Efrem este foarte liniştit şi s-a predat voii lui Dumnezeu! «Dacă Dumnezeu a îngăduit, fie binecuvântat», mi-a spus el…”, a adăugat vlădica Athanasie cu privire la convorbirea telefonică pe care a avut-o cu Stareţul.

Încheind, Mitropolitul Limasolului a subliniat: „Pentru Gheronda Efrem, această încercare va fi o binecuvântare de la Dumnezeu şi începutul unui nou urcuş duhovnicesc…”. „Pentru ceilalţi, însă, nu ştiu ce va fi”, a arătat în acest sens Mitropolitul Athanasie.

sursa: romfea.gr

 

 

Mitropolitul Pavel al Siatistei despre hotărârea de detenţie a Stareţului Efrem

Nu mi-aş fi putut imagina că în această zi din an voi sta să scriu un astfel de articol. Să fie bine cei ce au avut grijă să-mi dea motiv.

Mă refer, desigur, la hotărârea de detenţie preventivă a Egumenului Mănăstirii Vatopaidi, Gheronda Efrem, în această zi simbolică dinaintea praznicului Crăciunului. O decizie care arată situaţia sistemului juridic şi politic din ţara noastră.

Încă de la începuturile scandalului am fost extrem de precaut, aşteptând limpezirea apelor. Ştiam, însă, foarte bine că toată chestiunea este bine cunoscută ambelor partide semnificative. Până la urmă a ieşit la iveală, şi în ce fel a ieşit la iveală!, prin conflictul Roussópoulos-Kondominás. Întreaga evoluţie a scandalului este cunoscută, îndeosebi disculparea tuturor factorilor politici. De curând, unul dintre canalele de televiziune a început să prezinte, cu luări de poziţie foarte bine argumentate ale tuturor celor implicaţi, inclusiv a unora din tabăra juridică, o imagine complet diferită de aceea prezentată, slujind anumitor interese, de alte canale.

Concluzia care a început să prindă formă este aceea că adevăratul scandal constă în imaginea mincinoasă care, în mod interesat, conştient şi metodic, a tot fost promovată.

Astfel, ajungem la ziua de astăzi. Singurul purtat prin tribunale şi făcut responsabil pentru toate, este Egumenul Efrem, căruia i se aranjează şi detenţia. Au fost menţionate de jurişti în cunoştinţă de cauză condiţiile necesare pentru detenţie preventivă, şi anume: să aibă rezidenţă necunoscută, să fi avut tentative de fugă, să fi fugit altădată, să fi evadat, să fi încălcat domiciliul forţat, să se considere că, dacă e lăsat în libertate, există pericolul săvârşirii altor infracţiuni, caracteristici care, însă, nu au fost dovedite până acum în faptă de Egumen. Întrebarea pe care vreau să le-o pun judecătorilor este directă şi clară. Care din aceste condiţii a fost întâlnită în cazul de faţă? Absolut niciuna. Hotărârea judecătorească insultă bunul simţ şi raţiunea.

Este, aşadar, limpede că este vorba de o hotărâre răuvoitoare. Cărui interes slujesc judecătorii în cauză? Oricare cetăţean al acestei ţări, care nu voieşte să fie un număr, ci o persoană, este îndreptăţit să primească un răspuns. Preafericitul [Ieronim] şi-a exprimat deja suspiciunea sa. Este suspiciunea bunului simţ. Eu, însă, nu cred în Justiţia Elenă. Fiecare trebuie să dovedească, zilnic, pe deplin şi în mod practic, faptul că merită încrederea noastră. Nimeni nu este scutit de a fi luat în vizor. Această hotărâre abrogă însăşi autoritatea Justiţiei, supunând-o slujirii intereselor.

Pe cine au mai supus detenţiei preventive judecătorii greci în cazul tunului de la bursă? Pe cine, în cazul scandalului Siemens şi a altor acordări de comisioane? Pe cine au supus detenţiei în cazul colapsului economic al ţării şi a terfelirii internaţionale a acestei ţări? Pe cine, în cazul raidurilor tâlhăreşti asupra economiilor oamenilor săraci? Pe cine, în cazul numărului crescut de sinucideri datorate şomajului şi disperării?

Cu toate că a întârziat, Justiţia Elenă a găsit cauza tuturor nenorocirilor: Egumenul Efrem. Pot judecătorii grecii să doarmă somnul dreptului sau, cumva, ar trebui să se revolte şi să restaureze demnitatea pierdută a Justiţiei?

Dacă cei care au condus ţara spre actuala discreditare internaţională au socotit că se vor rezolva pe ei înşişi, supunând detenţiei preventive un preot, au făcut o mare greşeală. Oamenii ştiu foarte bine cine sunt cei care l-au distrus şi cine au rămas alături de el în aceste momente dificile. Această hotărâre va avea efect de bumerang. Hotărârea nu-l atinge doar pe Egumenul Efrem, ci expune încă odată ţara noastră, stârnind un hohot de râs mondial.

Sursa http://www.pemptousia.ro/

 

Masoneria loveşte de Crăciun inima Ortodoxiei

Arhimandrit Nectarios Moulatsiótis

Egumenul Sfintei Mânăstiri a Sfântului Augustin de Ippona

şi a Sfântului Serafim de Sarov

 

Revolta, neliniştea şi sfânta mânie exprimate de întreaga Biserică faţă de actuala situaţie din Grecia a provocat hotărârea NEDREAPTĂ de arestare preventivă a Stareţului Efrem emisă de Curtea de Apel. Considerăm că masoneria şi toate forţele întunericului care se luptă împotriva Bisericii şi a Ortodoxiei, a clerului şi poporului lui Dumnezeu, de fiecare dată în Ajunul Crăciunului sau al Paştelui pricinuiesc lovituri în trupul Bisericii.

Au făcut-o şi anul acesta, de Crăciunul lui 2011. Masoneria şi duşmanii creştinismului şi-au arătat dinţii înaintea Ortodoxiei şi a lui Hristos şi au lovit tocmai de Crăciun inima credincioşilor, inima Ortodoxiei. Escrocii politicii care au dizolvat statul nostru circulă azi liber, iar puterile întunericului îl vor de urgenţă în puşcărie pe Stareţul celei mai mari mănăstiri din Grecia.

Puterile întunericului încep un război urât!

Părinţii aghioriţi să reacţioneze ACUM ca un glas, pentru că va veni şi rândul lor, iar duşmanii credinţei noastre ştiu şi au toate mijloacele şi modul lor specific de a lovi credinţa noastră. Se aude că Ministerul Economiei pune la cale un uriaş control al Sfintelor Mănăstiri din Sfântul Munte, care vizează toate sumele pe care obştea respectivă le-a primit, cercetând în acelaşi timp unde şi cum s-a dispus de aceste sume de bani.

Aşadar, politicienii nu văd să s-au restaurat mănăstirile Sfântului Munte? De ce o fac pe orbii? Credem neclintit că obiectivul acestor politicieni este fie să îi bage în puşcării pe stareţi, fie să-i şantajeze, punând la cale şi pentru ei scandaluri artificiale, pentru a porni apoi un şantaj bine ticluit împotriva Sfintelor Mănăstiri, spunându-le:

„Dacă nu vreţi să intraţi la puşcărie – să fie ei şi nevinovaţi, aşa cum este Gheronda Efrem –, atunci permiteţi intrarea femeilor în Sfântul Munte, lucru pe care l-a aprobat şi Parlamentul European cu mare majoritate. Altfel intraţi la puşcărie pentru prejudicierea cutărui interes public”.

Stareţii Sfântului Munte şi toţi părinţii să stea cu putere alături de Stareţul şi Părintele Efrem. Să facă un scut uman de apărare. Mitropoliţii să condamne prin telegrame hotărârea nedreaptă a Curţii de Apel şi să vorbească poporului Dumnezeu despre toate câte lucrează forţele întunericului împotriva Bisericii şi a Ortodoxiei, cerând să înceteze îndată orice urmărire penală împotriva Stareţului Efrem.

În scurt timp, duşmanii credinţei noastre nu vor ţine seama nici de episcopi, nici de Sfântul Sinod, de nimeni. Sfânta Mănăstire să închidă acum porţile mănăstirii şi părinţii să nu-l lase pe procuror şi forţele poliţieneşti să intre în locul sfânt. Să înalţe acum steaguri negre şi monahii să declare că doar peste trupurilor îl vor duce la închisoare pe Părintele lor.

De asemenea, să ţinem seama de faptul că Sfântul Munte este protejat internaţional şi de către alte state ortodoxe. Să se ceară acum protecţia Rusiei, pentru că în fapt Mănăstirea este prigonită de partidul politic PASOK, care fiind acum în cădere, încearcă – în faţa actualelor evoluţii politice interne şi naţionale – să distragă atenţia schimbând subiectele mass-mediei, doar-doar va scăpa şi va rămâne la putere.

Acest fapt să devină o alarmă internaţională!

Biserica se găseşte în faţa unei mari prigoane care porneşte din Sfântul Munte şi va ajunge şi în mica noastră parohie. Să ne ridicăm pentru credinţa noastră, pentru Ortodoxie şi pentru Sfânta Biserică ACUM.

 

Sursa: www.romfea.gr

                                                          

 

“Gheronda Efrem poate fi făcut ţap ispăşitor”

Interviu cu Părintele Nektarie Moulatziotis

Prezentul interviu, acordat ziarului Σφήνα de către Egumenul Sfintei Mânăstiri a Sfântului Augustin de Ippona şi a Sfântului Serafim de Sarov, Arhimandritul Nektarie Mulatziotis, nu a fost publicat, motivele nepublicării lui rămânând, în cele din urmă, necunoscute. Deşi ziarista care a luat interviul, mânată de bune intenţii, a presupus că ziarul pentru care lucrează acordă drept de publicare şi celuilalt punct de vedere în ceea ce priveşte scandalul Vatopaidi, se pare că lucrurile nu au stat deloc aşa. De altfel, Părintele Nektarie a fost exclus de la o emisiune TV la care fusese invitat în prealabil, atunci când a început să exprime deschis un punct de vedere favorabil Egumenului Efrem…

 

Consideraţi că Părintele Efrem este folosit de către unii drept ţap ispăşitor?

Pentru toţi cei implicaţi în afacerea Vatopaidi, atât la nivel politic,cât şi personal, Gheronda Efrem poate fi făcut ţap ispăşitor. Din moment ce titlul de proprietate al lacului Vistonida a fost stabilit prin hotărâre ministerială sub ambele guvernări (atât a Partidului Socialist – PASOK, cât şi a Partidului Noua Democraţie – ND, n.tr.) şi prin hotărârea Consiliului Judecătoresc de Stat şi a Consiliului Consultativ al Domeniilor Publice, vinovaţi sunt mai ales aceştia. Mânăstirea a pretins ceva, dacă avea dreptul să primească, foarte bine că a primit, dacă nu avea dreptul, de ce i l-au dat?

Care sunt „răpitorii” de care protejează Efrem proprietatea Mânăstirii?

Nu înţeleg ce vreţi să spuneţi prin cuvântul „răpitori”. Personal, cred că cel mai mare răpitor al proprietăţilor bisericeşti a fost statul. Gheronda Efrem a pretins şi a dobândit o proprietate a Mânăstirii prin mijloace pe deplin legale şi transparente.

Pentru a înlătura aura negativă care a fost creată, nu ar trebui să fie pusă în evidenţă activitatea filantropică a Mânăstirii Vatopaidi? De ce nu a făcut acest lucru până acum?

Înştiinţări din partea Mânăstirii Vatopaidi cu privinţă la activitatea filantropică au tot fost făcute, dar, din nefericire, nu au fost promovate deloc de mass-media ! Ba chiar, unii ziarişti, pe la diverse emisiuni, au batjocorit cu rea intenţie aceste înştiinţări; de exemplu, textul privind sprijinul acordat în vremea stăpânirii turceşti de către Mânăstire Marii Şcoli de la Halki, a fost interpretat de aceia ca referindu-se la prezent şi, întrebând conducerea Şcolii despre ajutorul primit în prezent din partea Mânăstirii, bineînţeles că nu au aflat nimic şi au dezminţit declaraţia Mânăstirii. În fine, astăzi, Mânăstirea Vatopaidi acordă peste 2 milioane de euro anual ca burse pentru studenţi, ajutoare pentru familii sărace, bolnavi şi deţinuţi, pentru tabere de copii şi fundaţii, organizaţii bisericeşti din Grecia, Cipru, Rusia, România, Serbia, Africa, precum şi unor Mânăstiri şi organizaţii bisericeşti din America şi multor eparhii ale Patriarhiei Ecumenice. Mânăstirea a ajutat la renovarea închisorii din Komotini, la sprijinirea multor foşti deţinuţi săraci, la sprijinirea economică şi morală a familiilor deţinuţilor şi a înşişi deţinuţilor. Mânăstirea acţionează, de asemenea, în vederea eliberării de narcotice a celor dependenţi. Una din cele mai mari acţiuni de binefacere pe care intenţiona să o facă Mânăstirea era un spital în Lemesos, în valoare de 5 milioane de euro. Prin intermediul Organizaţiei Filantropice de Sprijin Cutural şi Ştiinţific Grigoreio, pe care a co-fondat-o, Mânăstirea pregătea construcţia unui Centru de Recuperare pentru Invalizi în valoare de 60 de milioane de euro, extrem de necesar, căci nu există nimic similar în Grecia. De asemenea, în conlucrare cu Mitropolia Mesogaiei, ar construi un Centru de Dezintoxicare în valoare de 10 milioane de euro. Sfânta Mânăstire avea intenţia, înainte de scandalul schimbului de proprietăţi, să transforme cea mai mare parte a veniturilor în activităţi filantropice prin intermediul Fundaţiei Grigoreio. De asemenea, Mânăstirea Vatopaidi, prin activitatea de editare, a pus la dispoziţie în mod public întreg tezaurul de civilizaţie şi tradiţie a Sfântului Munte şi a Ortodoxiei, organizând cu mare succes zeci de Congrese Ştiinţifice Interortodoxe (…). Să nu uităm că Mânăstirea acoperă cheltuielile de găzduire pentru 25 000 de închinători anual, cheltuieli de găzduire şi hrană pentru 150 de muncitori şi că încă mai are nevoie de 200 de milioane de euro pentru completa restaurare a Mânăstirii şi a dependinţelor ei (schituri şi chilii care depind de ea) şi care, din subvenţia de 1 milion de euro acordată de stat, nu ar putea fi îndeplinită niciodată.

În ce priveşte bunăstarea şi protejarea bunurilor Mânăstirii, Egumenul Efrem a procedat foarte bine. Legal totul este în regulă. Dar ceea ce este legal este şi moral?

Nu cred că este imoral să aibă cineva grijă de Mânăstirea sa, din moment ce nu a făcut nimic în folosul propriu şi toate au fost legale şi transparente. Din contră, Gheronda Efrem cred că a acţionat dezinteresat atunci când a revendicat ceea ce era proprietatea Mânăstirii.

Credincioşii se scandalizează deoarece există atâta sărăcie în jur, iar un monah revendică proprietatea care aparţinea, ca folosinţă, unor credincioşi. Este de vina mass-media pentru acest lucru?

Dar Mânăstirea Vatopaidi, precum toate Mânăstirile Sfântului Munte, constituie persoană juridică şi instituţie publică. Adică nu este particulară, ci publică. Domnul Troiános, profesorul de Drept Bisericesc, scrie că Mânăstirile Sfântului Munte exercită activitate de interes public. Este ca şi cum am zice că de ce cutare minister ori cutare primărie are atâtea proprietăţi. Mânăstirile nu aparţin monahilor, ci credincioşilor, poporului. Mânăstirea Vatopaidi există de 1000 de ani; aparţine vreun corp de clădire vreunui monah? Prin proprietăţile Mânăstirii se asigură supravieţuirea monahilor, filoxenia închinătorilor, restaurarea clădirilor, păstrarea odoarelor, dar şi furnizarea capacităţii de activitate filantropică, misionară şi socială. Consider că nu aţi priceput dimensiunea Mânăstirii Vatopaidi. Atunci când vorbim despre Vatopaidi, subînţelegem o întreagă civilizaţie, 35 000 de metri pătraţi are doar Mânăstirea, alţi 40 000 au dependinţele (adică chiliile, Schitul Sfântului Andrei, Schitul Sfântului Dimitrie etc.), în total 75 000 de metri pătraţi, cu 110 monahi, 150 de muncitori şi în jur de 100 de închinători zilnic. Dacă o familie de 4 persoane are nevoie de, să zicem, 40 de euro pe zi, Vatopaidi are nevoie de 3 500. Nu cred că se pune problema sărăciei sau a şomajului. Dacă stăm şi calculăm câţi bani se adună în fiecare seară la centrele de distracţie unde merge grecul modern, vom vedea că suma depăşeşte cu mult bugetul Mânăstirii Vatopaidi. Nu este şi acesta un scandal pentru grecul ­modern?

Ce vă spun credincioşii din Biserică în privinţa acţiunilor Părintelui Efrem?

Cei care sunt cu adevărat credincioşi ai Bisericii nu s-au scandalizat de acţiunile Părintelui Efrem, ba chiar mulţi dintre ei s-au întărit în credinţă, deoarece înţeleg că este vorba de un război împotriva Bisericii. În privinţa celorlalţi, e altă poveste. Multă lume este ameţită de mass-media şi de atmosfera înconjurătoare.

De ce credeţi că mass-media este montată contra lui Efrem? Ce au de câştigat?

Câştigă audienţă. Vatopaidi face vânzare. Dar cred că mare parte din mass-media, în acest scandal, a devenit un pion în acţiunea pe care cineva o face pentru anihilarea instituţiilor, marginalizarea Bisericii, separarea Bisericii de stat, după cum am scris şi într-un recent articol (…). Nu vedeţi ce se petrece în aceste zile, după omorârea tânărului Alexi de către un poliţist? Arde întreaga Grecie, trăim o situaţie haotică. Nu sunt de părere că puteţi crede că elevii şi anarhiştii au provocat această situaţie. În spatele ei se găsesc interese majore, scopuri politice teribile. La fel şi în scandalul Vatopaidi, mass-media este pionul pe care cei mari îl sucesc cum vor. Nu aţi observat că există o informare unilaterală pe această temă? Şi sincer vă felicit pentru acest interviu. Ştiţi că m-au chemat la o emisiune despre Vatopaidi deoarece credeau că o să-l acuz pe Părintele Efrem şi atunci când am început să-i iau apărarea, m-au tăiat din emisiune? Acelaşi lucru am aflat că s-a petrecut şi altora. Cine este de partea Vatopaidi-ului nu poate avea cuvânt în mass-media. Nu vă ridică nici un semn de întrebare?

Vă identificaţi cu Părintele Efrem. Identificaţi monahismul cu acţiunile acestuia?

Nu ştiu dacă mă identific cu Părintele Efrem, acest lucru doar Dumnezeu îl ştie. Dar dacă aş fi în locul lui, la fel aş acţiona în ceea ce priveşte revendicarea şi valorificarea proprietăţilor Mânăstirii. Monahismul nu a fost ofensat deloc de acţiunile sale. Acum, de curând, în urmă cu o săptămână, am fost la Vatopaidi pentru o vizită de susţinere şi am văzut că toate funcţionau la fel ca şi înainte, în deplină bună rânduială şi bisericeşte. La Vatopaidi, slujbele, mărturisirea, slujirile, slăvirea lui Dumnezeu, filoxenia şi slujirea închinătorilor, au loc „toate cu cuviinţă şi bună rânduială” (1Cor, 14, 10).

Dacă vă aduceţi aminte, totul a început de la vânzarea imobilului olimpic. Părintele Efrem a cerut schimbul de proprietăţi pentru a sprijini activităţile Mânăstirii, dar a vândut imobilul unei societăţi cipriote. Nu credeţi că acest lucru este provocator?

Din câte ştiu, imobilul olimpic ar fi trebuit să servească drept sediu Fundaţiei Grigoreio a Mânăstirii Vatopaidi, dar a fost considerat impropriu deoarece avea diverse probleme, spaţii care nu puteau servi la nimic, holuri imense etc.; pentru întreţinerea imobilului erau necesare sume imense, s-a considerat că e mai bine să fie vândut. Acest lucru se încadra legal şi logic în ideea de valorificare a proprietăţii Mânăstirii. Nu-mi spuneţi că a fost provocatoare vinderea către o societate cipriotă. Nu-mi spuneţi că şi dumneavoastră credeţi că ciprioţii nu sunt greci !

Aveţi relaţii cu oamenii politici? Este rău să aibă un monah relaţii cu oamenii politici?

Am relaţii, nu deosebite. Nu este rău să aibă un monah relaţii cu oamenii politici. Şi aceştia sunt oameni, sunt ortodocşi, sunt păstoriţi. Au nevoie să-şi exprime simţămintele lor religioase. Îmi veţi spune că nu sunt sinceri. Acest lucru este altceva, pentru aceasta îi va judeca Dumnezeu. Nu avem dreptul de a alunga pe cineva care vine înspre Biserică. Mânăstirea Vatopaidi este împărătească, aristocratică. De-a lungul secolelor a fost vizitată de împăraţi, regi, prim-miniştri şi multe alte persoane oficiale. Şi Venizelos a mers la Vatopaidi, şi regele Pavel şi mulţi alţii. Monahii nu urmăresc să aibă relaţii cu oamenii politici sau cu alţi oameni în vederea unor scopuri personale. Dezvoltă relaţii cu oamenii în scopuri duhovniceşti, pentru a transmite dragostea şi harul lui Hristos de care ei înşişi au parte şi se îndestulează.

Când credeţi că un egumen realizează succese în privinţa proprietăţii mânăstirii lui? Investiţiile şi acţiunile comerciale le consideraţi îndreptăţite pentru înflorirea proprietăţilor mânăstireşti?

Atunci când mânăstirea are capacitatea economică de a acoperi cheltuielile necesare vieţuirii monahilor săi, a vizitatorilor, a muncitorilor care lucrează la restaurarea clădirilor, a păstrării odoarelor şi, într-o mică măsură, poate să exercite activitate filantropică, atunci este limpede că egumenul ei acţionează cu succes în administrarea mânăstirii. În cazul mânăstirii Vatopaidi, toate cheltuielile de mai sus se ridică la sume imense, şi încă mai sunt necesare 200 de milioane de euro pentru continuarea renovării mânăstirii. Cred că este îndreptăţit modul contemporan de valorificare a proprietăţii mânăstirii. Trăim în secolul al XXI-lea, nu în cel de al IV-lea al monahilor din Egipt, atunci când monahii Avvei Pahomie făceau coşuri şi le vindeau, chiar şi aceasta era activitate economică şi încă profitabilă, gândiţi-vă că Sfântul Pahomie avea în jur de 7 000 de monahi şi era de datoria fiecăruia dintre ei să împletească un coş pe zi; ia vedeţi ce venituri încasau! Biserica Greciei are acţiuni la bursă; la fel, alte fundaţii bisericeşti şi alte organizaţii, şi nu este nici ilegal, nici imoral. Nu joacă la cazinou. Sfânta Mânăstire Esfigmenou şi Sfânta Mânăstire a Sfintei Anastasia din Halkidiki şi multe alte mânăstiri au avut până în 1924 flote comerciale ! „Întreprinderi” întregi, pe care le-au pus în slujba Neamului şi au fost distruse în luptă. Întreaga insulă Patmos a fost dăruită de împărat Sfântului Hristodul, ctitorul mânăstirii de acolo. Mai târziu, mânăstirea a vândut pământul pentru a putea trăi şi, astfel, Patmosul este locuit astăzi de către laici. La fel s-a întâmplat şi cu celelalte vechi mânăstiri. Astfel au trăit şi trăiesc…

De când îl cunoaşteţi pe Părintele Efrem?

Îl cunosc de când a devenit Egumen, la fel ca pe ceilalţi 19 Egumeni (athoniţi, n.tr.).

Nu cumva toate cele întâmplate sunt produsul calomniei interne? Nu cumva din gelozie unii monahi şi unele înalte feţe bisericeşti alimentează climatul negativ?

Este şi produsul geloziei interne, dar nu numai. Trebuie să ştim că „invidia atinge şi pe cei desăvârşiţi”, adică nu e deloc ciudat ca un om duhovnicesc să fie invidiat de către un altul care ar putea chiar să aibă mai multe daruri decât cel dintâi. Vedeţi, mânăstirea Vatopaidi se găsea pe culme atât material, cât şi duhovniceşte. Aportul ei la Ortodoxie era mare. Concentra mai mult de 100 de tineri cu instruire ştiinţifică care ar fi putut avea o foarte frumoasă carieră în lume şi au lăsat toate şi s-au făcut monahi acolo. Înduhovnicirea monahilor a fost dovedită de mulţimea închinătorilor care au vizitat Mânăstirea şi s-au văzut cu aceştia. Omiliile Egumenului Efrem, organizarea reuşitelor întâlniri teologice, minunatul cor al părinţilor mânăstirii şi întreaga atmosferă duhovnicească întru Hristos pe care au creat-o vatopaidinii au fost motive de invidie pentru cei slabi duhovniceşte, fie pentru monahii nepăsători din Sfântul Munte, fie pentru „creştinii căldicei”, în general. Este întristător, dar nu mi se pare deloc ciudat, e vorba de neputinţe omeneşti. Doresc şi mă rog pentru păstrarea unităţii şi duhului de solidaritate în Biserică. Acele feţe bisericeşti care au invidiat mânăstirea Vatopaidi au profitat de situaţie, dar interesele sunt mult mai adânci, după cum v-am mai spus, există scopuri politice, se promovează separaţia Bisericii de stat etc. În puţină vreme, sunt convins, vom vedea lucruri de necrezut. Atunci se vor vădi şi motivele pragmatice şi scopul punerii în scenă a scandalului Vatopaidi.

Ce faceţi pentru mânăstirea dumneavoastră? Aveţi nevoie de astfel de activităţi pentru întreţinerea ei?

Noi trăim din mila şi micile danii pe care le fac oamenii. Din nefericire, nu scoatem mai mult, mai ales că acum lumea este îngreuiată economic… Fiecare mânăstire caută astăzi să-şi asigure veniturile, deoarece nu poate trăi o mânăstire vânzând tămâie, iconiţe, komboskini etc. Veniturile sunt mici, cheltuielile mari! Până astăzi, pe noi nu a căzut „lozul cel mare”. Adică, un mare donator. Dar, este Dumnezeu! Slavă Numelui Său!