1 iulie 2008 Mitropolitul Kiril de Smolensk si Kalinigrad a criticat viziunea Patriarhiei de Constantinopol asupra jurisdictiei diasporei ortodoxe

Intr-o intervenţia la intrunirea sinodului episcopal al Bisericii Ortodoxe Ruse, Mitropolit de Smolensk si Kaliningrad, Preşedintele Departamentului pentru Relaţiile Externe Bisericeşti (DREB) al Patriarhiei Moscovei, a remarcat diferentele care exista intre viziunea Patriarhiei Moscovei si a celei de Constantinopol in privinta diasporei ortodoxe, precizeaza siteul www.Sobor2008.ru citat de www.orthodoxie.com

Aceste diferente pleaca de la interpretarea canonului 28 al Sinodului IV Ecumenic, care se refera la hirotonia episcopilor «la barbarii» din regiunea Pontului, a Asiei si a Traciei. Patriarhia Constantinopolului considera ca este  singura care are jurisdictie bisericeasca dincolo de frontierele sale teritoriale, si anume în întreaga lume, avand astfel in subordine intraga ortodoxie din diaspora. IPS Kiril considera ca aceasta interpretare depaseste cu mult regiunile menţionate în canonul 28.
«Atata timp cat Biserica noastra era martirizata de persecuţiile puterii atee, nu avea posibilitatea de a iniţia dezbateri pe scara larga privind aceasta chestiune si nu putea purta un dialog pe acest subiect cu celelalte Biserici. Astazi, se incearca prezintarea acestei interpretari ca fiind parerea generala şi consensul tuturor ortodocsilor, desi nu toate Bisericile sunt de acord cu o astfel de interpretare a canonului 28», a declarat preşedintele DREB.
Fara a intra în detalii asupra analizei canonice a acestei teorii, facuta de multa vreme de teologii rusi si straini, mitropolitul Kiril a revenit asupra mai multor elemente noi care se manifesta in ultima vreme in aceste interpretari, acestea dand impresia dezvoltarii unei noi ecleziologii, necunoscuta pana acum in constiinta ortodoxa si care ar putea fi rezumata pe scurt astfel:

Mitropolitul Kiril considera ca astfel se pun bazele unei ecleziologii care ar putea fi sintetizata in urmatoarele puncte:

1. O Biserică locala este si a fost intotdeauna considerata ortodoxa doar daca este in comuniune cu Patriarhia Constantinopolului.

 

2. Orice episcop sau cleric aflat in afara frontierelor geografice ale Bisericii sale locale apartine jurisdictiei Patriarhiei Constantinopolului, chiar dacă el insusi nu este constient de acest lucru. Din acest motiv, acceptarea formala a unui cleric in jurisdictia Constantinopolului se poate face independent de episcopul care l-a hirotonit, fara carte canonica si impotriva vointei autoritatilor bisericesti (asa cum s-a intamplat cu IPS Vasile, fost episcop de Serghievo, si cu grupul clericilor din eparhia de Suroj).

3. Patriarhia Constantinopolului stabileşte frontierele Bisericilor si chiar daca opinia sa in această privinta nu coincide cu opinia unei alte Biserici, isi poate instaura pe teritoriul acelei Biserici propria sa jurisdictie (asa cum s-a procedat în Estonia).

 

4. Patriarhia Constantinopolului decide cu de la sine putere cine poate participa si cine nu la evenimentele interortodoxe. Astfel, de exemplu, ierarhi sau clerici din jurisdicţia Constantinopolului in Estonia pot fi invitati la anumite evenimente, de la care Biserica Ortodoxa Estoniana sau Biserica Ortodoxa din Ucraina, ori Biserica Ortodoxa Autonoma din Japonia, dependente canonic de Patriarhia Moscovei, precum si Biserica Ortodoxa Autocefala din America, sunt absente.
«Pentru reprezentantii Tronului patriarhal din Constantinopol, faptul ca aceasta conceptie nu se regasestein totalitate, peste tot, si ca in tarile din diaspora exista alte jurisdictii ortodoxe, s-ar explica prin toleranta lor rabdatoare si ar avea doar un caracter temporar. Cu toate acestea, in opinia lor, in fiecare ţara din diaspora ortodoxa, ierarhul Bisericii din Constantinopol, avand intaietate ierarhica, trebuie sa reprezinte interesele tuturor ortodocsilor in relatiile cu guvernul, cu celelalte confesiuni, cu organizatiile guvernamentale si interconfesionale» a precizat I.P.S. Sa.
«Care ar trebui sa fie reactia Bisericii Ortodoxe Ruse la aceste inovatii ale Bisericii din Constantinopol? Iata o problema serioasa, care trebuie supusa reflectiei sinodale» a spus IPS Kiril. El a mentionat totodata ca aceasta situatie este legata de dialogul Bisericii Ortodoxe Ruse cu celelalte confesiuni si de cea a participarii sale la organizatiile internationale. «Nu este vorba aici de vreo ambitie a Bisericii Ortodoxe Ruse, ci de dorinta ca aceasta conceptie a noastra asupra traditiei ortodoxe, in baza careia actionam, sa fie prezentata intr-un mod just in fata intregii lumi. Este de datoria noastra sa tindem catre aceasta», a subliniat IPS Kiril.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Reguli:

  1. Tratati persoanele care scriu aceste editoriale cu respect, nu folositi un limbaj necivilizat sau cuvinte care sa aduca o vatamare morala celorlalte persoane care posteaza mesaje.
    1. In comentariile dumneavoastra va rugam sa va referiti doar la editorialul in cauza si sa nu atacati autorul.
    2. Nu folositi un limbaj explicit sexual, vulgar sau care sa care sa jigneasca.
    3. Fara comentarii discriminatorii cu tenta xenofoba, antisemita sau rasista.
  2. Nu publicati sau solicitati in comentariile dumneavostra adrese de web, produse sau servicii.
  3. Nu transformati aceste comentarii de editoriale intr-un „chat”.
  4. Pentru protectia dumneavostra nu folositi in comentarii informatii personale, adrese de email, numere de telefon sau URL.
  5. Daca aveti vreo plangere in ceea ce priveste administrarea acestor comentarii puteti trimite un mesaj la adresa de mail: contact@revistalumeacredintei.ro.
  6. Comentariile care intra in contradictie cu regulile de mai sus vor fi sterse fara a se afisa vreun motiv.
  7. Daca veti continua sa sfidati aceste reguli nu veti mai putea sa postati mesaje.

Comentand in acest editorial, sunteti de acord cu regulile precizate, le intelegeti si va dati acordul ca le veti respecta. Va multumim.